top of page
Search
  • Writer's pictureClarity Capital

במקום לעשות מכה, להשקיע לטווח רחוק

בחברת ניהול ההון הפרטי (Private Wealth Management) שבה אני שותף, אנו משרתים בסיס לקוחות גלובלי: ישראלים, אמריקאים ואירופאים. בין הלקוחות האמריקאים, יש כאלה שירשו מהוריהם ומסביהם מניות שנרכשו לפני עשרות שנים. במקרים מסוימים, אחזקות אלה שוות כיום מאות אלפי דולרים, ואפילו מיליוני דולרים, לאחר שערכם צמח לאורך תקופה ארוכה.


כמו תחומים אחרים בישראל, גם בתחום ההשקעות אין תרבות ממוסדת או מסורת רבת־שנים. במדינות מפותחות רבות - ובראשן אלה שבהן חלק משמעותי מהנטל של ניהול החיסכון לפנסיה מצוי בידי האזרח ולא בידי המדינה - אזרחים רבים מכירים עקרונות ומושגי יסוד בתחום ההשקעות. יש להם בסיס מסוים שמאפשר להם התנהלות סבירה בעולם הזה. חלקם למד מהוריהם, ואחרים קלטו דברים מהסביבה החברתית שלהם, מהעיתונות או מספרים בנושא. את היעדר תרבות ההשקעות ניתן לתלות בגילה הצעיר של המדינה - אך עתה, בשנת ה-70 לקיומה, הגיע הזמן לשינוי.


השיח בנושא ההשקעות בישראל, לרבות זה של העיתונות, רווי בהמלצות על מניות שעולות עשרות אחוזים, על התחום החם הבא ועל הזדמנויות. קונים־מוכרים - זה הדימוי הפופולרי של עולם ההשקעות, מעין קזינו. שיח זה ניזון מהרצון "לעשות מכה" ולהתעשר במהירות. למרות הדומיננטיות של תפישות כאלה בשיח הפופולרי - האמת היא שמרבית האנשים לא יתעשרו מרעיונות אלה. ניתן אף להניח שהדבר לא ישפר כלל את מצבם - אפילו לא במעט. אכן, יש אנשים בעלי כישרון במסחר לטווח קצר - אך הם מעטים באופן יחסי.


לעומת זאת, דרך אחרת - הפתוחה בפני כולם, ולא רק בפני מעטים, ובה פוטנציאל אמיתי להשפיע באופן משמעותי על תיק ההשקעות - אינה זוכה כמעט להתייחסות: העיקרון של השקעה לטווח ארוך. זה נשמע פחות סקסי משיח על הזדמנויות או המלצה על מניה חמה כזאת או אחרת - אך זוהי דרך אפקטיבית הרבה יותר. הכוונה היא להשקעה עם אופק של שנים, רצוי מספר רב של שנים. אופק השקעה ארוך מאפשר להגדיל את החשיפה לאפיקי השקעה בעלי פוטנציאל תשואה גבוה יותר בטווח הארוך (כאלה שהם אולי תנודתיים ומסוכנים יותר בטווח הקצר־בינוני או מתאפיינים בנזילות השקעה פחותה) ומצמצם את הסיכון של טעויות הנובעות מהחלטות אמוציונליות ומהסתכלות לטווח קצר בלבד.


קביעת אופק ההשקעה היא אחת ההחלטות החשובות ביותר בתכנון אסטרטגיית השקעה. למשקיעים שונים יש אופקי השקעה נבדלים, התלויים בנסיבות חייהם ובצרכיהם (לדוגמה, בגילם) ובטעמיהם ואופיים (לדוגמה, תיאבון לסיכון). לכן, מסיבות אובייקטיביות שונות, לחלקם יש אכן אופק השקעה קצר. אך אל לציבור המשקיעים הרחב, אולי מתוך נהייה אחר דימוי המשקיע המצליח, לקצר את אופק ההשקעה מהסיבות הלא־נכונות. אם ברצונכם להגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה שלכם בניהול תיק ההשקעות והחיסכון מתוך מטרה להצמיח את הונכם באופן ניכר - השקיעו לטווח ארוך, וחנכו את ילדיכם לנהוג באופן דומה.


ערן פלג, מנהל השקעות ראשי



Published in The Marker on February 20th 2018

פורסם בדה מרקר ב 20 לפברואר 2018

לקריאת המאמר באתר דה מרקר לחצו כאן.

bottom of page